Asiakastarina: Sunborn

Sunborn on suomalainen monilakonserni, jonka päätoimialoja ovat hotelli- ja ravintolatoiminta, terveydenhuolto ja laivanrakennustoiminta. Sunborn on saanut alkunsa jo 70-luvulla kylpylätoiminnan ja Espanjaan suuntautuvien terveyslomien muodossa. Konsernilla on Suomen lisäksi toimintaa Englannissa ja Gibraltarilla. Tänä päivänä Suomessa konserniin kuuluvat mm. Naantalin ja Ruissalon kylpylät.

Sunborn luottaa Power-alustaan

Sunborn on käyttänyt IBM Power -alustaa ja IBM i -käyttöjärjestelmää jo lähes 30 vuotta. Sunbornin tuotantojärjestelmänä on itse Powerille kehitetty hotelli- ja kylpyläjärjestelmä.

”Suorituskyky ja käytettävyys näissä laitteissa on ihan omaa tasoaan. Meidän näkökulmastamme IBM i on ollut aina todella luotettava alusta”, kertoo Sunborn Oy:n IT Manager Tomi Saari. ”Ne eivät hajoa. IBM toimittaa laitteisiinsa sekä käyttöjärjestelmän että raudan, jolloin kaikki toimii pomminvarmasti.”, Saari jatkaa.

Aika uusia laitteisto

Sunbornin käyttämä IBM Power -laitteisto piti uusia vuonna 2019. ”Edellinen laite oli jo iäkäs, yli kymmenen vuotta vanha. Laitteen suorituskyky ei edelleenkään ollut ongelma vaan vastaan tuli käyttöjärjestelmän päivitys, jota ei pystytty enää tekemään silloiselle laitteelle.”, kertoo Saari.

Itse prosessi oli tällä kertaa hyvin nopea ja sujuva. Sunborn kertoi Kaidalle tarpeensa pystyimme rakentamaan ja tarjoamaan heille nopeasti sopivimman ja kustannustehokkaimman vaihtoehdon.

Sujuvaa yhteistyötä

”Meillä ei ollut historiaa Kaidan kanssa. Olemme aiemmin jutelleet suoraan IBM:n kanssa, mutta he suosittelivat paljon teitä.”, kertoo Saari.

Kaita Finlandin asiantuntemus ja pitkä kokemus kyseisen alustan toimituksista auttoi saamaan palvelimen nopeasti tilaukseen ja toimitukseen asiakkaalle. Kokonaisuudessaan laitteiston päivitys meni sujuvasti.

”Kyllähän se meni nopeasti. Kritisoin ostovaiheessa miten kauan kaikki yleensä kestää. Täytyy kuitenkin sanoa, että tällä kertaa meni kyllä todella hienosti koko operaatio.”, Saari muistelee.

Tällä kertaa asennus tapahtui asiakkaan kumppanin toimesta. ”Asennuksen hoiti kumppani, joka on asentanut edellisenkin järjestelmän, koska hän tunsi järjestelmämme niin läpikotaisin. Kaita auttoi sitten laitteen asennuksen jälkeen lisenssit kuntoon uudelle laitteelle. ”

Kaiken kaikkiaan Sunborn on ollut tyytyväinen laiteen uusintaan. ”Projekti oli sujuva, käyttökatkokset pysyivät minimissään ja saimme samalla myös hienosti päivitettyä käyttäjälisenssit uudelle tasolle. Mitään ongelmaa laitteen käyttöönoton jälkeen ei ole ollut.”, summaa Saari.