Kaita
| |

Palomuuripalvelu – 5 syytä miksi

Asiantuntijakirjoitus
Jarkko Vartija, Palomuuriasiantuntija, Kaita Finland

Digitaalinen uhkakuva on osaltaan muuttunut eikä toimintaympäristö ei ole enää entisenlainen. Hybridit ratkaisut, etätyön yleistyminen ja ympäristön hajanaisuus on väistämättä tuonut mukanaan uusia haasteita.

Palomuuripalvelu tarjoaa asiantuntevan palomuurien hallinnoinnin ja siten turvallisen yhteyden eri toimipaikkojen välillä sekä suojatun yhteyden verkkoon ja pilvipalveluihin, ilman omia laitehankintoja.

Miksi suojata yhteydet palomuuripalvelulla tässä viisi tärkeää syytä:

1. Väärin konfiguroitu palomuuri on riski

Palomuurit vaativat osaamista ja osaamattomissa käsissä on aina olemassa mahdollisuus siihen, että palomuuri on väärin konfiguroitu. Virheet eivät välttämättä ole isoja, eivätkä aiheuta hankaluuksia. Toisaalta taas jopa pienikin puuttuva palanen saattaa tehdä koko palomuurista hyödyttömän.

Pahimmassa tapauksessa väärin konfiguroitu palomuuri on iso riski aiheuttaen virheellisen turvallisuuden tunteen tarjoamatta kuitenkaan riittävää suojaa.

2. Kustannussäästöt ja ennakoitavuus

Korvaamalla vanhaa teknologiaa voidaan säästää kustannuksia. Esimerkiksi SD-WAN, ohjelmisto-ohjattu yritysverkko, voi useamman toimipisteen organisaatiossa säästää isoja summia.

Rekrytointi voi olla kallista, hankalaa ja hidasta. Asiantuntevan palomuuriosaajan hankkiminen palveluna on yksi tärkeimmistä syistä, miksi palomuuripalvelu voi olla oikea ratkaisu.

Palomuuripalvelulla saadaan myös kertaluonteinen iso capex-kulu jaettua kuukausittaiseksi, ennustettavaksi ja pienemmäksi opex-kuluksi.

3. Standardit ja lain asettamat vaatimukset

Jokaisella organisaatiolla on velvollisuus suojata asiakkaiden ja työntekijöiden tiedot. Riippuen toimialasta, vaatimukset voivat olla tiukkojakin.

Asiantunteva palomuuripalvelu ei ainoastaan auta pitämään kiinni vaatimustenmukaisuudesta vaan myös osoittaa, että tietoturvaan halutaan panostaa.

4. 24/7 Valvonta

Ympärivuorokautinen valvonta vaatii resursseja, joita monella organisaatiolla ei omasta takaa ole.

Verkko on altis hyökkäyksille ympäri vuorokauden, joten myös verkonvalvonnan täytyy toimia 24/7. Sen lisäksi tietoturvaloukkauksen sattuessa, olennaista on nopea reagointi. Näin voidaan minimoida sen aiheuttamat vaikutukset.

5. Tehokas palautuminen

Tietomurron tai laiterikon sattuessa, on nopeasti koottava palaset yhteen.

Palomuuripalvelun avulla resursseja on saatavilla aina. Vian sattuessa, voidaan keskittyä olennaiseen ja näin minimoida ongelman aiheuttamat seuraukset ja varmistaa palveluiden jatkuvuus.

Palomuuri on verkon tietoturvan tärkeimpiä osia, joten siihen on syytä panostaa harkitusti ja asiantuntemuksella.