Asiakastarina: Finnsteve Oy Ab

Finnlines-konserniin kuuluva Finnsteve Oy Ab on suurin yksikköliikenteeseen erikoistunut satama-operaattori Helsingin ja Turun satamissa. Yhtiö tarjoaa satamaoperoinnissa tarvittavia palveluita, kuten ahtausta, terminaalitoimintoja sekä varastointia.

Finnsteven satamien toiminnanohjausjärjestelmä on kriittinen osa yrityksen sujuvaa toimintaa. Sen vakaa toiminta ja palvelun korkea käytettävyys on satamien toiminnan sujuvuuden kannalta olennaista.

Satamaoperointi on erittäin kriittistä liiketoimintaa

Satamassa tavaroiden pitää kulkea jatkuvasti. Tämä on ollut yksi syy, miksi IBM iSeries -ympäristöön alunperin päädyttiin. Se on jo aikanaan tarjonnut juuri tämän tyyppistä kriittistä varmuutta ja jatkuvuutta.”, kertoo Finnsteven Finnsteven IT-infrasta vastaava johtaja Kimmo Kostia (Finnlines-konsernin Head of Group IT, Hardware).

Finnsteve halusi varmistaa palvelun jatkuvuuden ja sujuvuuden jatkossakin ja siksi päädyttiin siirtämään laitteisto Kaita Finland Oy:n moderniin korkean käytettävyyden konesaliin, jonka tekniset ratkaisut varmistavat alustan toimivuuden. Sen laitteistot ovat moninkertaisesti varmennettuja ja konesalipalvelun ympärivuorokautinen valvonta ja hallinta tuovat mielenrauhaa.

Vahva osaaminen

Kaita Finlandin työntekijät ovat olleet mukana Finnsteven laitteiston ylläpidossa jo aiemmin ja näin tiedettiin palvelun taso varmasti hyväksi.

”Siirtymisen taustalla oli Kaidan kokemus ja osaaminen laitteistostamme. Tiesimme että Kaidan ihmisillä on hyvä osaaminen tähän alueeseen. Samat henkilöt ovat ylläpitäneet laitteistoamme jo todella pitkään.”, kertoo Kostia.

Kaikilla Kaita Finland Oy:n asiantuntijoilla on vuosien kokemus ja monipuolinen osaaminen IBM Power-palvelimista ja korkean käytettävyyden ratkaisuista. Suuri merkitys on myös sillä, että palvelua saadaan nopeasti kellon ympäri, ja aina suomen kielellä. Finnsteven teknisesti haastavan, kahdennetun palvelinympäristön toiminnan varmentaminen vaatii ylläpitäjiltä kyseisen alustan tuntemista.

”Koska liiketoiminta on näin kriittistä, on aikanaan otettu käyttöön kahdennettu ympäristö. Kaidan ihmiset osaavat ja tuntevat järjestelmämme. Tiesimme myös, että tässä on niin spesiaalista kokonaisuudesta kyse, että halumme, jos suinkin mahdollista, pitää samoja tekijöitä taustalla, että järjestelmä oikeasti toimii. ”

Huolellinen suunnittelu tärkeää

Siirto suunniteltiin tarkkaan alusta loppuun. Läpi yön Finnstevellä ei tehdä töitä, mutta aikaa katkokselle on laivaliikenteestä riippuen käytännössä puolesta yöstä aamuyöhön, myös viikonloppuisin. Muulloin järjestelmän on oltava koko ajan käytettävissä.  Lisäksi laitteisto oli jo iäkäs ja sen suojaaminen siirron aikana Kaidalle suunniteltiin huolellisesti.

”Itse siirtoprojekti sujui ihan loistavasti eikä yllätyksiä tullut. Siirto suunniteltiin huolellisesti ja kellontarkasti.”, kertoo Kostia.  ”Kaidan ihmiset ovat siirtäneet Finnsteven laitteiston jo kertaalleen aiemmin 7-8 vuotta sitten ja siirto dokumentoitiin silloin huolellisesti. Siirto sujui jo silloin hyvin ja nyt pystyimme sen pohjalta suunnittelemaan tämän siirron. Ylimääräistä häiriötä meille ei tullut juuri ollenkaan.”, Kostia jatkaa.

Tukea tarvittaessa

Finnstevellä on noussut esiin henkilöiden eläköityessä myös kysymys osaamisen suhteen, johon Kaidan asiantuntijat ja konesalipalvelu ovat tarjonneet ratkaisun. Kokonaisuudessaan palvelulle asetetut tavoitteet on täytetty kiitettävästi ja käytettävyys on ollut erinomainen.

”Kaidan arvo on erityisesti siinä, että saamme aina kiinni asiantuntijan, joka tuntee meidän ympäristömme ja jolla on pitkä kokemus juuri meidän ratkaisustamme.”, summaa Kostia.