Asiakastarina: Turo, Power Cloud

Turo on 1938 perustettu vaatteisiin ja pukuihin erikoistunut suomalainen yritys. Turon visio on alusta asti ollut halu ja taito valmistaa pukuja, jotka ovat ajattomia, laadukkaita, helppoja pitää. Tänä päivänä Turo on suomalainen kansainvälinen pukumerkki.

Turo palvelee asiakkaitaan verkkokaupan lisäksi omien myyntipisteiden ja jälleenmyyjien kautta ympäri Suomen. Lisäksi Turo toimii Ruotsissa ja Tanskassa.

Turon ERP-toiminnanohjausjärjestelmä IBM-alustalla jo 70-luvulta

Turon ERP-toiminnanohjausjärjestelmää on pitkään ajettu IBM-alustalla. ”70-luvun alussa Turo hankki ensimmäisen oman tietokoneensa, IBM System/3:n. Seuraavana vuorossa olivat IBM System/36 ja IBM System/38. Tuolloinen tehtaan seurantajärjestelmä oli ajassaan ainutlaatuinen valokynillä muistipuskureihin tallentava 1,5 kilometriä pitkä tietoverkko, jota ei ollut kaupan, vaan se oli rakennettu juuri tähän ympäristöön.”, muistelee Turon ERP-suunnittelija Pertti Heikkinen.

Kaidan Konesalipalvelun asiakkaaksi Turo tuli viitisen vuotta sitten. Kaita ylläpiti Turon omaa laitteistoa konesalissaan.

Power Cloud: helppo siirtyminen pilveen

Vanhaa laitteistoa ei heti haluttu virtualisoida, vaikka Cloud-ratkaisu oli alusta asti vahvasti mukana Kaidan asiakkaalle suunnittelemassa roadmapissa.

Turon laitteiston tultua elinkaarensa loppuun sen ylläpitäminen ei kuitenkaan enää ollut järkevä ratkaisu.

Kun Cloudiin siirtymisen aika tuli, suunnitteli ja toteutti Kaita Turon ERP-ympäristön virtualisoinnin ja tuotanto siirrettiin Power Cloudiin ja fyysisestä palvelimesta luovuttiin.

”Tuotannon siirtyessä ulos ei enää kokopäiväiselle laiteasiantuntijalle ollut tarvetta.”, kertoo Heikkinen, ”Tässä tilanteessa enää vain syvin ERP-asiantuntemus oli järkevä säilyttää Turolla.”.

Siirtyminen Cloudiin suunniteltiin ja toteutettiin Kaita Finlandin toimesta avaimet käteen ratkaisuna. Ainoastaan lopullinen sovellustestaus jäi Turon tehtäväksi.

Huolellisen suunnittelun ja kattavan etukäteen toteutetun testauksen ansiosta siirto onnistui odotetusti ja tuotanto voitiin aloittaa Cloudissa suunnitellusti ja välittömästi.

Cloud ratkaisulla joustavuutta ja huolettomuutta

”Kaita Finland Oy:n ylläpitämä Cloud-tekniikka ei eroa omasta koneesta muutoin kuin kaikki erikoisosaamista vaativat huolet ovat poissa.
Myös ERP-järjestelmään liittyvissä asiantuntijaa vaativissa kysymyksissä Turo on saanut välitöntä tukea.”, pohtii Heikkinen.

Tarvittaessa Turolla on aina mahdollisuus olla yhteydessä Kaidan asiantuntijoihin. Turon palvelun tasoksi valittiin 6-18, koska ympärivuorokautiselle palvelulle ei nähty tarvetta. Laitteisto on ollut käytettävissä kuten on suunniteltu ja ympäristöä on ylläpidetty ja päivitetty sovitusti.

Cloud-ratkaisun avulla saavutetaan merkittäviä säästöjä järjestelmän hankintakustannuksissa saavuttamalla samalla tarvittava suorituskyky. Cloudiin siirtyminen toi Turolle Cloud-palvelun tarjoaman joustavuuden ja poisti fyysisen palvelimen huolto- ja lisenssimaksut.

Turon ei myöskään tarvitse enää suunnitella laitteiston elinkaaripäivityksiä ym. ennakoimattomia kustannuksia. He saavat kaiken palvelimeen ja käyttöjärjestelmään liittyvät palvelut, sekä ohjelmistojen valvonnan yhdellä sopimuksella ja yhdellä kuukausiperusteisella ja ennakoitavalla hinnalla.

Rakennettu Cloud-ratkaisu pystyy hyvin vastaamaan Turon tämän päivän tarpeisiin ja sitä voidaan tarvittaessa helposti ja nopeasti kasvattaa luoden Turolle edellytykset toimia menestyksekkäästi ja kustannustehokkaasti pitkälle tulevaisuudessa.

Asiakastarina: Wulff, Varalaitepalvelu

Wulff on työympäristön ja työpaikkatuotteiden asiantuntija. Wulff palvelee erikokoisia yritysasiakkaita sekä kuluttajia tarjoamalla monipuolisesti työpaikkatuotteita toimisto- ja it-tarvikkeista kahvio-, kiinteistö- ja siivoushuollon tuotteisiin sekä ergonomiaa, ensiapua, ilmanpuhdistusta ja innovatiivisia tuotteita työmaille. Tarjontaan kuuluvat myös kansainväliset messupalvelut. Wulff aloitti paperikauppana Helsingissä vuonna 1890. Tänä päivänä yli 125-vuotias Wulff palvelee Helsingin, Turun ja Lahden myymälöiden lisäksi verkossa. Wulff toimii myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Wulffin ERP-toiminnanohjausjärjestelmää ajetaan IBM Power-alustalla

”IBM alustalla ajettava ERP on meidän tärkein tietolähde. Se hallitsee koko meidän tilaus- ja toimitusketjun. Se on meidän koko liiketoiminnan ydin”, kertoo Wulffin kehitysjohtaja Marko Helin. ”Jos haluamme pysyä kilpailussa mukana, meidän pitää pystyä yön-yli -toimituksiin. Ja siihen me tarvitsemme luotettavan alustan”.

Wulffille tärkeää oli varmistaa ympäristön nopea toipuminen mahdollisesta katastrofitilanteesta. Korkean käytettävyyden järjestelmistä paras vaihtoehto varmistamaan tuotannon jatkuvuus oli Kaita Finlandin toimittama varakonepalvelu.

Nopea toipuminen ja pienemmät riskit

Varakonepalvelun olennainen hyöty saadaan siitä, että IT-ympäristön riskitaso alenee. Palvelimet saadaan maantieteellisesti hajautettua ja asiantuntijat auttavat huomioimaan riskitekijät, joiden avulla saadaan varmistettua, että tuotantoympäristö pystytään palauttamaan tehokkaasti. Katastrofin sattuessa korvaava laite on käytössä 24 tunnin kuluessa, eikä tähän tarvitse sitoa omia resursseja.

Varakonepalvelu on mahdollista toteuttaa joko fyysisenä tai virtuaalisena ratkaisuna. Wulffilla päädyttiin siihen, että heitä varten varataan oma fyysinen laite. Katastrofin sattuessa Kaita Finland toimittaa palvelimen asiakkaan haluamaan osoitteeseen. Sen jälkeen palvelimeen palautetaan asiakkaan käyttöympäristö. Käytännössä saadaan siis yhdellä puhelinsoitolla toimiva palvelin.

”Nopea toipuminen on tärkeää. Verkkokauppamme on avoinna 24/7. Ilman tätä järjestelmää, ei toimituksia lähde. Katastrofin sattuessa saamme vuorokaudessa uuden palvelimen käyttöömme, ajamme siihen meidän varmistusnauhalta tiedot ja pystymme aloittamaan toiminnan muutaman päivän sisällä”, kertoo Helin.

Oikein mitoitettu ratkaisu

Kun palvelu aloitettiin, Wulffilla oli käytössä vastaavanlainen ratkaisu. He kuitenkin hakivat uutta ratkaisua, koska silloinen toimittaja ei oikein pystynyt vastaamaan heidän tarpeisiinsa. Wulffilla haluttiin varmistaa, että tarpeen tullen palautusaika olisi aiempaa nopeampi.

”Aiemmin käytössä ollut ratkaisu ei ollut luotettava eikä läheskään näin nopea. Puhuttiin useista päivistä, mahdollisesti jopa viikoista, joka palautumiseen olisi kulunut.”, muistelee Helin. ”Silloinen tilanne ei ollut hyvä ja se oli syy, miksi lähdimme hakemaan vaihtoehtoista mallia sekä uutta joustavampaa ja nopeampaa yhteistyökumppania, joka pystyisi reagoimaan juuri meidän tarpeisiimme.”

Wulffilla ymmärretään palautusharjoituksen tärkeys. He tietävät, että katastrofitilanteessa ympäristö pystytään palauttamaan suunnitellusti, sillä se testataan vuosittain. Palautusharjoituksessa varakoneeseen palautetaan tuotantoympäristö ja sen toimivuus käydään lävitse. Samalla saadaan varmuus varmistusrutiinien toimivuudesta ja niihin voidaan tarvittaessa tehdä muutoksia. Testauksesta tuloksena saatavaa dokumenttia voidaan hyödyntää myös esimerkiksi IT-tilintarkastuksessa ja auditoinneissa sekä osana laatujärjestelmää.

”Palvelun käyttöönotto oli helppoa ja sujui hyvin, aikataulussa ja suunnitelman mukaisesti. Prosessi sinällään oli hyvin yksinkertainen. Me kerroimme nykyiset speksit, koneet, käyttöjärjestelmän tason. Olemme hiljattain myös tehneet onnistuneen palautusharjoituksen. Olemme todenneet, että teemme sen kerran vuodessa. Se sitoo hetkellisesti yhden päivän resursseja, mutta varmuus siitä, että palautus todella toimii, on olennaista.”, pohtii Helin.

Sujuvaa yhteistyötä

Wulffilla koetaan, että Kaita on heille juuri sopivan kokoinen kumppani.

”Teille me olemme tärkeitä ja se painaa vaakakupissa tosi paljon. Tiedämme että saamme hyvää palvelua teiltä. Aikaisemmin tilanne oli se, että emme olleet tärkeitä silloiselle kumppanille, emmekä saaneet palvelua sieltä. Kaita ei ole liian pieni eikä liian iso, vaan juuri sopivan kokoinen yritys meille.”

Kotimaisella toimijana Wulffilla on omassa strategiassaan tärkeätä kotimaisuus ja siksi he hakevatkin myös itselleen kotimaisia kumppaneita.

”Kotimaisuudella on paljon merkitystä. Vaihtoehto lähteä Suomen ulkopuolelle ja että siellä joku alkaisi hätätilanteessa rakentamaan meille palvelinta, ei kuulosta hyvältä. Me tiedämme, että te olette tässä lähellä ja voimme vaikka tarvittaessa ajaa hakemaan koneen teiltä. Hädässä avun saaminen suomenkielellä on myös erittäin tärkeätä. Kaikki meistä eivät ole IT-guruja englanninkielellä. Me pystymme kertomaan teille suomeksi ne hassut IT-asiat, jotka me osaamme täällä, ja te ymmärrätte saman tien mistä puhutaan.”, Helin summaa.

 

Asiakastarina: Sunborn

Sunborn on suomalainen monilakonserni, jonka päätoimialoja ovat hotelli- ja ravintolatoiminta, terveydenhuolto ja laivanrakennustoiminta. Sunborn on saanut alkunsa jo 70-luvulla kylpylätoiminnan ja Espanjaan suuntautuvien terveyslomien muodossa. Konsernilla on Suomen lisäksi toimintaa Englannissa ja Gibraltarilla. Tänä päivänä Suomessa konserniin kuuluvat mm. Naantalin ja Ruissalon kylpylät.

Sunborn luottaa Power-alustaan

Sunborn on käyttänyt IBM Power -alustaa ja IBM i -käyttöjärjestelmää jo lähes 30 vuotta. Sunbornin tuotantojärjestelmänä on itse Powerille kehitetty hotelli- ja kylpyläjärjestelmä.

”Suorituskyky ja käytettävyys näissä laitteissa on ihan omaa tasoaan. Meidän näkökulmastamme IBM i on ollut aina todella luotettava alusta”, kertoo Sunborn Oy:n IT Manager Tomi Saari. ”Ne eivät hajoa. IBM toimittaa laitteisiinsa sekä käyttöjärjestelmän että raudan, jolloin kaikki toimii pomminvarmasti.”, Saari jatkaa.

Aika uusia laitteisto

Sunbornin käyttämä IBM Power -laitteisto piti uusia vuonna 2019. ”Edellinen laite oli jo iäkäs, yli kymmenen vuotta vanha. Laitteen suorituskyky ei edelleenkään ollut ongelma vaan vastaan tuli käyttöjärjestelmän päivitys, jota ei pystytty enää tekemään silloiselle laitteelle.”, kertoo Saari.

Itse prosessi oli tällä kertaa hyvin nopea ja sujuva. Sunborn kertoi Kaidalle tarpeensa pystyimme rakentamaan ja tarjoamaan heille nopeasti sopivimman ja kustannustehokkaimman vaihtoehdon.

Sujuvaa yhteistyötä

”Meillä ei ollut historiaa Kaidan kanssa. Olemme aiemmin jutelleet suoraan IBM:n kanssa, mutta he suosittelivat paljon teitä.”, kertoo Saari.

Kaita Finlandin asiantuntemus ja pitkä kokemus kyseisen alustan toimituksista auttoi saamaan palvelimen nopeasti tilaukseen ja toimitukseen asiakkaalle. Kokonaisuudessaan laitteiston päivitys meni sujuvasti.

”Kyllähän se meni nopeasti. Kritisoin ostovaiheessa miten kauan kaikki yleensä kestää. Täytyy kuitenkin sanoa, että tällä kertaa meni kyllä todella hienosti koko operaatio.”, Saari muistelee.

Tällä kertaa asennus tapahtui asiakkaan kumppanin toimesta. ”Asennuksen hoiti kumppani, joka on asentanut edellisenkin järjestelmän, koska hän tunsi järjestelmämme niin läpikotaisin. Kaita auttoi sitten laitteen asennuksen jälkeen lisenssit kuntoon uudelle laitteelle. ”

Kaiken kaikkiaan Sunborn on ollut tyytyväinen laiteen uusintaan. ”Projekti oli sujuva, käyttökatkokset pysyivät minimissään ja saimme samalla myös hienosti päivitettyä käyttäjälisenssit uudelle tasolle. Mitään ongelmaa laitteen käyttöönoton jälkeen ei ole ollut.”, summaa Saari.

Asiakastarina: Finnsteve Oy Ab

Finnlines-konserniin kuuluva Finnsteve Oy Ab on suurin yksikköliikenteeseen erikoistunut satama-operaattori Helsingin ja Turun satamissa. Yhtiö tarjoaa satamaoperoinnissa tarvittavia palveluita, kuten ahtausta, terminaalitoimintoja sekä varastointia.

Finnsteven satamien toiminnanohjausjärjestelmä on kriittinen osa yrityksen sujuvaa toimintaa. Sen vakaa toiminta ja palvelun korkea käytettävyys on satamien toiminnan sujuvuuden kannalta olennaista.

Satamaoperointi on erittäin kriittistä liiketoimintaa

Satamassa tavaroiden pitää kulkea jatkuvasti. Tämä on ollut yksi syy, miksi IBM iSeries -ympäristöön alunperin päädyttiin. Se on jo aikanaan tarjonnut juuri tämän tyyppistä kriittistä varmuutta ja jatkuvuutta.”, kertoo Finnsteven Finnsteven IT-infrasta vastaava johtaja Kimmo Kostia (Finnlines-konsernin Head of Group IT, Hardware).

Finnsteve halusi varmistaa palvelun jatkuvuuden ja sujuvuuden jatkossakin ja siksi päädyttiin siirtämään laitteisto Kaita Finland Oy:n moderniin korkean käytettävyyden konesaliin, jonka tekniset ratkaisut varmistavat alustan toimivuuden. Sen laitteistot ovat moninkertaisesti varmennettuja ja konesalipalvelun ympärivuorokautinen valvonta ja hallinta tuovat mielenrauhaa.

Vahva osaaminen

Kaita Finlandin työntekijät ovat olleet mukana Finnsteven laitteiston ylläpidossa jo aiemmin ja näin tiedettiin palvelun taso varmasti hyväksi.

”Siirtymisen taustalla oli Kaidan kokemus ja osaaminen laitteistostamme. Tiesimme että Kaidan ihmisillä on hyvä osaaminen tähän alueeseen. Samat henkilöt ovat ylläpitäneet laitteistoamme jo todella pitkään.”, kertoo Kostia.

Kaikilla Kaita Finland Oy:n asiantuntijoilla on vuosien kokemus ja monipuolinen osaaminen IBM Power-palvelimista ja korkean käytettävyyden ratkaisuista. Suuri merkitys on myös sillä, että palvelua saadaan nopeasti kellon ympäri, ja aina suomen kielellä. Finnsteven teknisesti haastavan, kahdennetun palvelinympäristön toiminnan varmentaminen vaatii ylläpitäjiltä kyseisen alustan tuntemista.

”Koska liiketoiminta on näin kriittistä, on aikanaan otettu käyttöön kahdennettu ympäristö. Kaidan ihmiset osaavat ja tuntevat järjestelmämme. Tiesimme myös, että tässä on niin spesiaalista kokonaisuudesta kyse, että halumme, jos suinkin mahdollista, pitää samoja tekijöitä taustalla, että järjestelmä oikeasti toimii. ”

Huolellinen suunnittelu tärkeää

Siirto suunniteltiin tarkkaan alusta loppuun. Läpi yön Finnstevellä ei tehdä töitä, mutta aikaa katkokselle on laivaliikenteestä riippuen käytännössä puolesta yöstä aamuyöhön, myös viikonloppuisin. Muulloin järjestelmän on oltava koko ajan käytettävissä.  Lisäksi laitteisto oli jo iäkäs ja sen suojaaminen siirron aikana Kaidalle suunniteltiin huolellisesti.

”Itse siirtoprojekti sujui ihan loistavasti eikä yllätyksiä tullut. Siirto suunniteltiin huolellisesti ja kellontarkasti.”, kertoo Kostia.  ”Kaidan ihmiset ovat siirtäneet Finnsteven laitteiston jo kertaalleen aiemmin 7-8 vuotta sitten ja siirto dokumentoitiin silloin huolellisesti. Siirto sujui jo silloin hyvin ja nyt pystyimme sen pohjalta suunnittelemaan tämän siirron. Ylimääräistä häiriötä meille ei tullut juuri ollenkaan.”, Kostia jatkaa.

Tukea tarvittaessa

Finnstevellä on noussut esiin henkilöiden eläköityessä myös kysymys osaamisen suhteen, johon Kaidan asiantuntijat ja konesalipalvelu ovat tarjonneet ratkaisun. Kokonaisuudessaan palvelulle asetetut tavoitteet on täytetty kiitettävästi ja käytettävyys on ollut erinomainen.

”Kaidan arvo on erityisesti siinä, että saamme aina kiinni asiantuntijan, joka tuntee meidän ympäristömme ja jolla on pitkä kokemus juuri meidän ratkaisustamme.”, summaa Kostia.